"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gempar!! Mata wang Euro akan Musnah dalam Beberapa Bulan lagi?

halimislam
Sepanyol telah memberi amaran bahawa jika pemimpin Eropah gagal untuk menunjukkan pasaran dalam beberapa minggu dimana euro harus dipertahankan dengan semua bayaran, maka mata wang perseorangan zon euro akan hancur.

Sumber terdekat dengan kerajaan Sepanyol mengatakan pada hari Rabu (6/6) lalu bahawa pertemuan terpenting di Brussels pada akhir bulan harus mencari penyelesaian dengan persetujuan untuk mendirikan perbankan zon Euro dan kesatuan pendapatan negara, tanpa perjanjian itu Euro akan hancur dalam masa beberapa bulan.

Eropah dilanda krisis kewangan yang serius pada tahun 2008 dan keadaan ini semakin meningkat dalam beberapa bulan terakhir.

Akibat daripada krisis kewangan dunia, ekonomi Sepanyol mengalami kemelesetan pada separuh kedua tahun 2008, mengakibatkan berjuta-juta pekerja menganggur.

Krisis hutang zon Euro semakin buruk dengan peningkatan kos pembiayaan Sepanyol dan bertambah kebimbangan bahawa negara itu mungkin perlu mencari pertolongan Kesatuan Eropah, seperti Greece.

Selanjutnya SINI

Tiada ulasan: